TATACARA PELAKSANAAN
1. Polisi Permohonan
1.1 Setiap permohonan hendaklah dibuat sekurang-kurangnya 2 bulan dari tarikh sesi pelaksanaan;
1.2 Bulan permohonan untuk program IPIM hanya pada bulan November sehingga Ogos sahaja;
1.3 Program IPIM hanya dilaksanakan pada hari persekolahan mengikut kalendar akademik yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Tiada program IPIM dijalankan pada hari cuti persekolahan, kelepasan am dan cuti umum; dan
1.4 Program IPIM ditawarkan untuk mata pelajaran Sejarah sahaja. (2016-2018). Bilangan penyertaan selepas 2018, program ini akan dibuka untuk matapelajaran Sejarah dan teras akademik yang lain. Program IPIM terbuka kepada pelajar tahun 4-6 dan tingkatan 1-6.
2. Polisi Pembatalan
2.1 Pihak sekolah hendaklah memaklumkan sebarang pembatalan sesi kepada pihak muzium sekurang-kurangnya dalam tempoh 14 hari bekerja. Kegagalan berbuat demikian akan menyebabka sekolah tuan/puan disenaraihitamkan dalam satu tempoh tertentu (tidak melebihi 6 bulan);
2.2 Sekiranya sesi terpaksa dibatalkan, pihak muzium akan memaklumkan pihak sekolah dalam tempoh 14 hari bekerja sebelum tarikh sesi; dan
2.3 Pihak muzium tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian perjalanan yang terpaksa ditanggung oleh pihak IPG/sekolah.